top of page

Alquézar en de Rio Vero

Er zijn gelukkig nog altijd plekken waar het pas aangenaam wordt als het echt warm is. Zoals oa de Rio Vero bij Alquézar.

Vanuit Barbastro rijdt je noordwaarts richting de Sierra de Guara. Je komt langs verschillende wijnhuizen van de D.O. Somontano, zoals Viñas del Vero en Bodega Pirineos, Bodegas Lalanne en Bodega Blecua. Deze bodegas kun je bezoeken met een rondleiding en een degustación, maar wel op afspraak meestal.

In Alquézar wordt je al voor het dorp naar een parkeerplaats geleid. Vanaf de parkeerplaats loop je zo het dorp in en meestal kom je dan direct op het centrale plein met allerlei restaurants met terrassen in de schaduw van de bomen. Als je het dorp verder inloopt zie je wat toeristenwinkeltjes. Aan alles merk je dat je niet de enige bent die deze bijzondere plek wil ontdekken.

Wat ons betreft is de grote attractie toch wel de afdaling in de barranco met eerst een bezoek aan het Colegiata. Het huidige Colegiata vindt zijn oorsprong in een Arabisch verdedigingswerk uit de negende eeuw. In de 11e eeuw werd het fort door de koning van Aragon veroverd en kreeg het een nieuwe bestemming als klooster met een nieuw aangebouwde kerk. De torens en muren van het oorspronkelijke fort zijn bewaard gebleven, evenals de naam die afkomstig is van het Arabische al-qasr (het fort). Een deel van het fort is nu een museum met nog bijbelse fresco's uit de 14e tot de 18e eeuw.

Vanuit het fort vind je gemakkelijk het begin van de afdaling naar de kloof van de Rio Vero. Sinds 2020 moet je eerst een ticket in het dorp of online kopen (4 euro per volwassene). Daar staat tegenover dat in het hoogseizoen de drukte beter gereguleerd wordt en dat er een hulppost aanwezig is voor calamiteiten. De afdaling is niet stijl en niet gevaarlijk, in ongeveer drie kwartier ben je bij de rivier El Rio Vero. Ga als je beneden bent zeker zowel links als rechts kijken, Je hebt wel waterschoenen nodig waarmee je op rivierstenen kunt lopen. Links kom je bij de Romaanse brug en dan nog iets verder heb je heerlijk zwemwater in de schaduw van de rotsen. Rechts heb je de pasarelas en de waterval. Vanaf beide kanten kun je weer de wandeling omhoog maken. Maar dan ben je toch een paar uur verder als je alles beneden gezien wilt hebben.